Grb Udruga splavara Čika Mata Slavonski Brod
Udruga splavara "Čika Mata" Slavonski Brod

Sava i splavarska ulica u Slavonskom Brodu

2. OD KRAJA I svj. rata DO KRAJA II svj. rata

Priredio Zdravko Grčević           Glavni izbornik     
     U I sv. ratu savski most nije srušen ali će biti zato u II sv. ratu. U ovom periodu između dva rata parobrodovi plove Savom, razvija se industrija, grade se zgrade, dolazi struja i asfalt, rade oba granika, brođani se kupaju na Adi i Poloju koji dobiva na značaju. Na Repićevom kupalištu počeo je raditi Mata Marković, poznatiji kao čika Mata, kasnije brodska i savska legenda sa Save. Grad je promjenio ime iz Broda na Savi u Slavonski Brod. Sava je čista i puna ribe. Kraj II sv. rata Brod je dočekao u jadnom i razrušenom stanju.

Brod
Brod
Brod
Brod kuća
Brod 1920
1920. god.
Poloj-tekst Poloj-tekst

Brod 1921

Brod 1921
Brod 1921. god.

Brod 1921
Brod 1921. god.

Poloj Poloj Poloj
Zvonimir Toldi: 101 brodska priča, I dio

25.03.1922. otvoren je novouređeni i ograđeni nogometni stadion na Vijušu.
Poloj
Brod
Brod
27.11.1923. god, na Savi je Antun Vidaković ulovio lososa teškog 16 kg. Prava senzacija.
Granik kod mosta 1924
     Od granika su vodile uske željezničke pruge do pogona drvne industrije. Vagone su vukli konji. Pruga od mosta prolazila je rubom Klasije, preko sajmišta (danas Trg pobjede) do "Slaveksa" d. d. Druga pruga je išla od Vijuša, Pivarskom i Štamparevom ulicom do tvornice "Slavonija" gdje su danas robne kuće Konzum i Kaufland.

Mucvanj 1925
Poplavljeni Mucvanj 1925. god.

Brod 1925
Brod 1925. god.

Poplava 1925
Velika poplava 1925. god. Sava se izlila i voda je došla do samostana a Mucvanj se počeo iseljavati.
Gelenderi
Legendarni gelenderi, 1926. god.

Stari Brod
Sava kod Silaja 1926
Čamac za prevoz kamena na Savi
Foto Franjo Abramović: Lađa za prevoz kamena po Savi, 1926.
Brod na Savi parobrod


Čamdžija Ibro Lisak
     Čamdžija Ibro Lisak dobio je dozvolu 07.08.1928. god. za prevoz građana čamcem na vesla s jedne na drugu obalu Save. Tako je Ibro prevozio ljude preko 40 godina i postao zaštitni znak na Savi. Linija je bila ispred Korza do Ibrine kuće na drugoj strani.

     Na te naše debatne šetnje odlazili bismo svakodnevno. Za sunčanih dana voljeli smo šetati uz Savu, koja je tada bila živa prometnica. Nije bila baš kao Rajna, bijelih putničkih brodova nije se na njoj vidjelo, ali smo dnevno gledali teretne lađe, koje su vukle šlepove s različitim materijalom. Često smo odlazili u Bosanski Brod, onih godina poslije rata, 1945.-1946., prevozio nas je čamcem u ono doba popularni Ibro, i to ravno s glavnoga gradskog trga. Plaćali smo ga svaki po pola dinara, ili po jednu cigaretu. On je imao kuću na bosanskoj strani, točno preko puta našega Trga, znao je i tamo sjediti u svom čamcu i čekati putnike, pa bismo ga mi kadikad i dozivali preko rijeke, s rukama oko usta: “Iiiibrooooo!”, a on bi mahnuo rukom da nas čuje i zaveslao.
Dubravko Jelčić: Iz mojih uspomena: Anđelko Barbić, Scrinia Slavonica br. 8 / 2008.

Ibro Lisak
Ibro Lisak
Brod 1929
Brod 1929
Brod 1929
Brod
Brod


01.04.1930. premještena je kapetanija pristaništa brodova iz Bosanskog u Slavonski Brod.

Afrika Afrika
Zvonimir Toldi: 101 brodska priča, II dio

Kupačice na Adi 1930
1930. god.
Kupanje na Adi
Kupanje na Adi

Kupanje na Adi
Kupanje na Adi, 1930.

Kupanje na Adi
Kupanje na Adi

Kupanje na Adi
Kupanje na Adi

Kupanje na Adi-Toldi Kupanje na Adi-Toldi
Zvonimir Toldi: 101 brodska priča, II dio

Som
Mollynary-evo šetalište uz Savu od Festunga do samostana dobilo je ime 1886. god. Novo ime Šetalište braće Radića dobilo je 30.11.1931. god.
Poloj 1932
Poloj 1932.

Poloj1932
Poplava 1932

Poplava 1932
Poplavljeno vojno vježbalište na Plavom polju, 1932. god.
Poplava 1932
Poplavljena tvrđava, 1932. god.
Poplava 1932

Zima Vijuš 1932

Brod na Savi

Brod na Savi

Grad je promijenio ime. Od 29.05.1934. god. nosi ime Slavonski Brod umjesto dotadašnjeg Brod na Savi.


Brod
Brod
Brod 1935
Putovanje Savom Brod na Savi
Putovanje Savom Brod na Savi
Putovanje Savom Brod na Savi
Putovanje Savom Brod na Savi

Brod 1935
Schwendennman
Rafinerija zagađuje Savu 1935
Brod 1936
Slavonski Brod 1936. god.

Brod

Brod
Brod
Most
Most i brodovi
Brod
Brod 1938
Slavonski Brod 1938. god. Fotografiju obojao Majić

Brod
Brod
Brod 1939
Brod 1939
Brod 1939
Folkloraši iz Slavonskog Kobaša na lađi Kobašanki uz šetalište na Savi 1939.godine.

Brod prije II rata
Slavonski Brod, Jelačić plac prije II sv. rata

Brod 1939
Slavonski Brod 1939. god.

Brod 1939
Slavonski Brod 1939. god.

Poloj 1939
Poplava
Šetalište 1941.
most
Most su minirali inženjerci pukovnika Koste Mušickog, zapovjednika brodske vojarne, u noći 11. na 12.04.1941. god.
Srušeni most
Srušeni most
most
Srušeni most
most


     Porušeni most preko Ade je trebalo osposobiti jer je bio prevažan za NDH i Njemce. Obnovi mosta se prišlo 25.05.1941. god. Među izvođačima radoba bila je i Tvornica vagona, strojeva i mostova d.d. Brod n/S. Radom bez prekida u sve dane, u tri smjene, most je predan na upotrebu 31.08.1941. god. Slijede fotografije o toj obnovi mosta.

porušeni most1941
porušeni most1941
obnova mosta1941
obnova mosta1941
obnova mosta1941
porušeni most
porušeni most
porušeni most
porušeni most
drveni most

most

Sava 1943
1943. god.

Riječna flota NDH

     U Narodnim novinama od 18.04.1941. god. objavljeno je rješenje o ostrojstvu vojske i mornarice. Krajem 1941. započelo se s osnivanjem pomorskih škola u Sisku i Slavonskom Brodu. Osnovana je Riječna flotila. Krajem 1941. započelo se s osnivanjem pomorskih škola u Sisku i Brodu na Savi te pirotehničkih odjela u Petrovaradinu i Kamenici na Dunavu. Osnovana je Riječna flotila. Njeni prvi zadatci bili su izvlačenje potopljenih brodova bivše jugoslavenske riječne ratne flote na ušću Save u Dunav.
monitor Sava
Monitor Sava
Tijekom 1942. izvučeni su potopljeni monitori "Sava" i "Morava" (preimenovana u "Bosna"). Vlastita posada je potopila "Savu" 12. travnja 1941. u zemunskoj luci kako ne bi pala u ruke Nijemcima. 1942. uz pomoć njemačkih inžinjeraca izvađena je i uključena u riječnu flotu Ratne mornarice NDH pod imenom Sava. Izvučen je i zapovjedni brod "Cer", koji je nakon obnove dobio ime "Vrbas". Nijemci su riječnoj floti donirali i nekadašnje nizozemske policijske patrolne brodove - "Petrinjčicu", "Pakru", "Plivu" i druge, koji su dovedeni Majnom i Dunavom do NDH. Naziv monitor je prema američkom brodu USS Monitor i predstavlja klasu najvećih riječnih ratnih brodova.
monitor Bosna
Monitor Bosna
     U sklopu riječne flote nalazila se i bojna mornaričkog pješaštva. Dio brodova izgubljen je u borbama u drugoj polovici 1944., te je osim flotile u Zemunu (riječni patrolni brodovi "Plitvice", "Rad" i "Bosut" te pomoćni brod "Lika"), uspostavljena flotila u Slavonskom Brodu (monitori "Sava" i "Bosna", zapovjedni brod "Vrbas", patrolni brodovi "Petrinjčica", "Pakra" i "Pliva").
     "Sava", "Bosna" i "Vrbas" su bili uglavnom usidreni na Savi u Slavonskom Brodu tijekom 1943. i 1944. "Sava" i "Bosna" su patrolirale Savom štiteći konvoje koji su opskrbljivali njemačke postrojbe duž Save. U noći na 9. rujna 1944., posada monitora "Sava" je, dok su časnici spavali u gradu, otplovila do bosanske obale (nekih 2 km nizvodno), napustila i potopila brod, te se priključila partizanima u Bosni. Preostale, nekadašnje nizozemske, patrolne brodove preuzeli su Nijemci i uključili u svoju Dunavsku flotu. [Wikipedia]
"Sava" (ranije Bodrog) bio je riječni monitor izgrađen od strane austro-ugarske mornarice 1904. Uspješno ga nasljeđuje jugoslavenska mornarica, Ratna mornarica NDH i JRM. Nakon rata "Sava" je izvađena s dna te je do 1959. služila u riječnoj floti JRM. Nakon toga je povučena iz vojne službe te je do 1962. služila kao trgovački, teretni brod.

Objavljeno 13.03.2014. god.
most


Bombardiranje 1944. god.

most
most
most
most
most
most
tekst II rat most
     Most je srušila 1941. god. Jugoslavenska vojska u povlačenju pred Njemcima na početku II svj. rata
     Njemci su sagradili novi most koji su saveznici teško oštetili bombardiranjem 1944. god.
Nesretni most su Njmeci do kraja srušili kada su se povlačili krajem II svj. rata.
srušena kuća DElia
Poznata lijepa kuća D'Elia s balkonom okrenutom prema Savi, omiljeni motiv s razglednica je srušena u savezničkom bombradiranju Broda, 02.07.1944.

srušena kuća DElia
Ista kuća snimljena s druge strane

srušene kuće
Srušeno šetalište braće Radića 1945. god.

srušene kuće
Srušeno šetalište braće Radića 1945. god.

oštečeni samostan
EBrod.net
Galerija: Bombardiranje Broda 1945. godine
     Ako smo fotke savezničkog bombardiranja u studenom objavili na brod-info fan pageu (nije još bilo portala), ponavljamo ih, uz odličan tekst koji je danas objavljen u Jutarnjem.hr.
     U razdoblju od godinu dana, od 2. travnja 1944. do 17. travnja 1945., na grad Slavonski Brod saveznička avijacija izbacila je 15.898 bombi prosječne težine 250 kilograma. Odnosno oko 4000 tona bombi. Gotovo 80 posto grada je razrušeno. Broj poginulih vjerojatno nikada neće biti poznat. Taj broj se, ovisno o izvoru, kreće od 900 do 3000 osoba. Grad je nakon tih napada, kako se navodi u knjizi Hrvatskog instituta za povijest “Angloamerička bombardiranja Hrvatske u Drugom svjetskom ratu”, izgledao potpuno apokaliptično. Prema navodima iz knjige, “u međurječju Save i Drave niti jedan grad nije tako teško razaran u zračnim napadima tijekom Drugog svjetskog rata kao Slavonski Brod”.
     Ta razaranja Slavonski Brod ima “zahvaliti” svom iznimno važnom geostrateškom položaju.
Kroz grad je prolazila pruga Zagreb - Beograd koja je njemačkoj vojsci služila kao glavna poveznica za opskrbu njenih trupa na istoku Jugoslavije i u Grčkoj. Tu je bio i željeznički most koji je spajao Hrvatsku i Bosnu, a kolokvijalno je nazvan “vratima Bosne”.
     Od kraja 1943. upravo je taj most glavni pravac izvoza boksita iz BiH u Treći Reich. U gradu je bila jedina tvornica streljiva u NDH, jedno vrijeme tu je bilo i glavno zapovjedništvo njemačke vojske za Bosnu, a i brojne njemačke jedinice. Preko Save, u Bosanskom Brodu, nalazila se tadašnja rafinerija Standard.
     Za saveznike su u to vrijeme sve to bili legitimni ciljevi koje su željeli uništiti kako bi njemačku vojsku i njene saveznike prisilili na što bržu predaju.
     No, ono što je uslijedilo, s današnje točke gledišta, teško se može podvesti pod opravdanu vojnu operaciju u kojoj su uništavani legitimni vojni ciljevi. Sve je počelo 2. travnja 1944., kada su napadnuta oba Broda. Na gradove je palo nekoliko stotina bombi. Gađani su željezničke komunikacije i gradska željeznička postaja.
     No, bombe su razorile broje civilne objekte u oba grada. Napadi su se nastavili nesmiljenom žestinom - most preko Save, rafinerija u Bosanskom Brodu, željeznička pruga, željeznički kolodvor. Dana 13. travnja 35 bombardera na grad je ispustilo oko 400 bombi. Požar na željezničkoj stanici gasio se dva dana. U tim napadima Slavonski Brod je nestajao s lica zemlje. Dana 27. lipnja 1944. iznad Slavonskog i Bosanskog Broda pojavilo se 180 bombardera koji su izbacili oko 4000 bombi. U Sl. Brodu poginule su 363 osobe. Nakon tih napada počinje iseljavanje stanovništva iz grada. U ljeto 1944. saveznici nesmiljeno nastavljaju s napadima na oba grada, rafineriju te most preko Save. No, najgore tek dolazi.
     U tadašnjim medijima objavljena je vijest da je iznad Jugoslavije 500 savezničkih bombardera, čija je zadaća gađati važna željeznička čvorišta, pa tako i željezničke stanice i prateća postrojenja u Slavonskom Brodu. Dana 19. siječnja kreće najžešći američki napad na Slavonski i Bosanski Brod.
     U roku od 130 minuta 700 savezničkih B-25 i Liberatora na Sl. Brod izbacilo je oko 7000 bombi težine od 50 do 500 kg. Na B. Brod palo je 1050 bombi. Oko 50 bombi je na sebi imalo tempirane upaljače koji su bombe aktivirali tek dan poslije, što je samo povećalo broj žrtava.
     Prema navodima iz knjige Marice Karakaš Obradov, na željezničku stanicu u Sl. Brodu pala je 221 bomba, most preko Save je razrušen. U gradu je pogođen zatvor u kojem je poginulo 126 osoba. Pogođena je i vojarna unutar brodske tvrđave te tvornica vagona. Na željezničkoj stanici pogođene su željezničke kompozicije u kojima su bili vojnici.
     Meta napada ponovno je bila rafinerija u Bosanskom Brodu. Broj poginulih u Sl. Brodu je oko 300. Cijeli dijelovi grada nakon tog bombardiranja potpuno su nestali, no savezničke snage nisu prestale s njegovim razaranjem.
     S današnje točke gledišta teško je naći opravdanje za zračno bombardiranje Slavonskog Broda sve do 17. travnja 1945. Samo četiri dana poslije u potpuno razrušeni grad ušle su partizanske jedinice.
(K. Žabec), objavljeno: 14.02.2013.

bombardiranje broda
Bombardiranje Broda 1945. god. Slika iz američke ratne arhive.

bombardiranje broda
Bombardiranje Broda 1945. god. Slika iz američke ratne arhive.


Udruga splavara "Čika Mata" Slavonski Brod     Priredio Zdravko Grčević - zgrcevic@inet.hr          Glavni izbornik