Sava i Splavarska ulica u Slavonskom Brodu
Udruga splavara "Čika Mata Marković" Slavonski Brod
Život na Savi    Life on the river Sava
Početna stranica
Udruga splavara

LEGENDARNE TOMOS PENTE

Pomalo nostalgični prilog o Tomos pentama koje je vrijeme pregazilo. Svi stariji nautičari na moru i unutarnjim vodama dobro se sječaju ovih penti. Tomos pente gube bitku sa 4-taktnim novijim motorima, ali su prisutne na vodama i danas. Ujedno molim one koji čitaju ovaj tekst a imaju neki dokument o Tomos pentama, neka pošalju pa ćemo objaviti.

Počeci TOMOSA
    Tomos je nastao kao odgovor uspješnosti socijalističke Jugoslavije kapitalističkoj Italiji. Tvornica je sa samih granica trebala pokazivati kako i »južnoslavensko društvo jednakosti« ima industrijsku snagu. Zato je tvornica bila locirana tek neki kilometar od graničnog prijelaza s Italijom.
    Sve je počelo 1954. god. u valu nacionalizacije, U Sežani je postojala radionica u kojoj su na bicikle ugrađivani mali benzinski motori. Ddržavnim dekretom radionica je postala državna. I što sa novostečenim vlasništvom? Država je radionicu proglasila tvronicom, u skladu s formulom elektrifikacija + industrijalizacija = socijalizam, opet dekretom, dakako.
    Poduzeće "Tomos", što je kratica za Tovarna Motornih koles Sežana (tvornica motornih bicikala Sežana), registrirano je 1954. u Sežani u okviru tadašnjih strateških napora da se industrijaliziraju krajevi koji su gravitirali prema Italiji. No, nekoliko mjeseci kasnije slovenska republička vlada donijela je odluku da se velika tvornica s tim imenom sagradi u Kopru, nakon što je bilo 1954. god. riješeno pitanje razgraničenja s Italijom, a zona B pripala Jugoslaviji. Proizvodnja u Sežani nije ni započeta. Naziv je ostao isti jer je S u nazivu bilo povezano sa Semedelom, četvrti, odnosno tadašnjim predgrađem Kopra. Radom tvornice počinje se događati svekolika probrazba Kopra.
    Tvornica je počela raditi 1954. god. Prvi direktor tvornice, Franc Pečar, potpisao je licencirani ugovor s austrijskom tvrtkom Steyer-Daimler-Puch. Već 1955. prema toj licenci proizvedeno je oko 350 primjeraka motocikala, skutera i mopeda. Svečano otvorenje novo izgrađene tvornice bilo je 1959. god. a otvorio ju je drug Tito. U svojim zlatnim vremenima, šezdesetih i početkom sedamdesetih, tvrtka je više ulagala u vlastita rješenja i patente te je zapošljavala oko 2500 ljudi. Imali su svoja poduzeća u Nizozemskoj i Gani a proizvodi su bili jako traženi i izvan ex Jugoslavije.

Potrošnja goriva uvijek znači l/sat vožnje pod punim gasom.
Gorivo za pente je mješavina benzina sa 2% specijalnog ulja za koje je namjenjeno za 2-taktne vanbrodske motore. Upotreba drugih ulja je na vlastitu odgovornost.

LAMO - prvi izvanbrodski motor (penta)
    Godine 1958. je na osnovi mopeda Tomos-Puch MS50 nastao prvi Tomosov izvanbrodski motor Lamo 05k. Godinu kasnije je počela njihova serijska proizvodnja. Ukupno su proizvedena tri modela. Svi su imali jedan cilindar, zrakom hlađeni i trošili su mješavinu.
Tomos Lamo 05K - 3 KS, potrošnja 0,9 l/sat
Tomos Lamo 06K. Povečali su radni volumen na 60 cm³ i nastao je Tomos Lamo 06k, koji su izrađivani do 1964. god.
    Tomos Lamo 06N. Godine 1963 je napravljen prototip Lamo 06N, koji je imao novi motor i bio je bolje zaštičen protiv vode. Snaga je bila 4 KS a potrošnja 1,6 l/sat.


Tomos pente Lamo - Udruga splavara Slavonski Brod
Tomos pente Lamo - Udruga splavara Slavonski Brod
Tomos pente Lamo - Udruga splavara Slavonski Brod
Tomos Lamo 06k- Udruga splavara Slavonski Brod
Tomos Lamo 06k

Tomos pente Lamo - Udruga splavara Slavonski Brod
Tomos pente Lamo - Udruga splavara Slavonski Brod
Tomos pente Lamo - Udruga splavara Slavonski Brod
Tomos pente Lamo - Udruga splavara Slavonski Brod
Nizozemski katalog pente Lamo06N iz 1965. god.

Modeli Tomos T-3 i T-3,5
Svi modeli su zrakom hlađeni, jednocilindrični i troše 2% mješavinu.
Razvijene su slijedeće pente:
- Tomos T-3 bio je bez poklopca s ugrađenim spremnikom 1,8 l, snage 1,8 klW, magnetsko paljenje, potrošnja 1,8 l/sat
- Tomos 3,5 sa poklopcem, snage 1,8 kW (proizveden 1977./78. god.). Gorivo je 85-90 oktansko s 2% ulja za dvotaktne motore.
Tomos pente T-3 - Udruga splavara Slavonski Brod
Tomos pente T-3 - Udruga splavara Slavonski Brod
Tomos penta T-3
Tomos pente T-3.5 - Udruga splavara Slavonski Brod
Tomos penta T-3.5
Modeli Tomos T-4
    Svi modeli su zrakom hlađeni, jednocilindrični i troše 2% mješavinu.
    Godine 1983. bio je Tomos najveći proizvođač vanbrodskih motora, a sa svojom pentom T-4. Tomos je rangiran među najuspješnije proizvođače vanbrodskih motora na svijetu. Dobitnik je niza međunardonih priznanja i diploma za kvalitetu.
    1969 god. je konačno završen razvoj Lamo 06N i dobio je novo legendarno ime TOMOS 4. Penta Tomos 4 je jedan od najuspješnijh proizvoda Tomosa. 1971 god. je 80% proizvodnje T-4 izveženo.
- Tomos 4 S - potrošnja 1,6 l/sat - Tomos T-4 (T-4R, 4 S) snage 2.2 kW, magnetsko paljenje, bez mjenjača
- Tomos T-4 E - bezplatinskim paljenjem Bosch
- Tomos T-4.5 (4.5 S) - eletronik sa bezplatinskim paljenjem Bosch, snage 2,2 kW (proizveden 1977./78. god.), ima mjenjač.
- Tomos T-4.8 - snage 2,5 kW, prvi puta trokraka elisa

Tomos T-4
Tomos pente T-4 - Udruga splavara Slavonski Brod
Tehnički podaci pente T-4 iz 1970. god.

Tomos pente T-4 - Udruga splavara Slavonski Brod
Tomos pente T-4 - Udruga splavara Slavonski Brod
Tomos pente T-4 - Udruga splavara Slavonski Brod
Tomos pente T-4 - Udruga splavara Slavonski Brod
Tomos pente T-4 - Udruga splavara Slavonski Brod

Tomos pente T-4 iz 1972
Bijeli T-4 iz 1972. god.

YU nautika iz 1982. god,
Tomos T-4 - YU nautika 1982
Tomos T-4 - YU nautika 1982
Tomos T-4 - YU nautika 1982
Tomos T-4 - YU nautika 1982
Tomos T-4 - YU nautika 1982
Tomos T-4 - YU nautika 1982

Tomos pente podaci - Udruga splavara Slavonski Brod
Tomos pente podaci - Udruga splavara Slavonski Brod
Modeli iz 1974. - 1977. god.
Tomos pent T-4 - Udruga splavara Slavonski Brod
Tomos T-4
Modeli s dva cilindra, T-10 i T-18
    Godine 1970 napravljen je prototip motora s 250 cm i njegov razvoj je bio gotov godine 1972. Proizvodnja pente T-10 počela je 1974. god. kao i T-18. Model T-18 je frizirana inačica T-10. Model T-10 ima snaga 7,3 kW pri 4000 - 4600 o/min. Volumen cilindara je 247 cm3. Potrošnja je 4,5 l/sat pri punom gasu.
    Model T-18 ima snaga 13 kW pri 5200 - 6000 o/min. Potrošnja je 7.5 l/sat pri punom gasu. Pojavljuje se daljinsko upravljanje za oba modela (pomoću sajli).

Tomos pente T-10 - Udruga splavara Slavonski Brod

Tomos prospekt

Tomos T-3 i T-4

Tomos T-4 do T-18

Tomos T-10

Tomos T-18

Tomos pente T-18 - Udruga splavara Slavonski Brod

Tomos pente T-18 - Udruga splavara Slavonski Brod

YU Nautika, broj 41/1981
Tomos pente YU nautika  41/1981
Tomos pente YU nautika  41/1981
Tomos pente YU nautika  41/1981
Tomos pente YU nautika  41/1981
Tomos pente YU nautika  41/1981
Tomos pente YU nautika  41/1981

YU nautika, 1982. god.
Tomos modeli 1982-86 - Udruga splavara Slavonski Brod
Modeli 1982. - 1986. god.

Tomos modeli 1982-86 - Udruga splavara Slavonski Brod
Modeli 1982. - 1986. god.

Tomos modeli 1982-86 - Udruga splavara Slavonski Brod
Modeli 1982. - 1986. god.

Tomos 4.8 - Udruga splavara Slavonski Brod
Model T-4.8 stigao je 1986. god

Tomos 4.8 - Udruga splavara Slavonski Brod
Model T-4.8 stigao je 1986. god

Tomos prospekt 1987 - Udruga splavara Slavonski Brod
Prospekt iz 1987. god.

Tomos pente

Tomos pente
Katalog

Tomos T-18 za vojsku
Tomos pente je koristila bivša JNA, najviše T-18

Tomos pente 1989
Modeli iz 1989. god.

Tomos penta 9.9 - Udruga splavara Slavonski Brod
Tomos 9.9

Tomos penta Travler - Udruga splavara Slavonski Brod
Tomos Travler 9.9
Tomos T-10 Splavarska ulica
U Splavarskoj ulici u Slavonskom Brodu ima u upotrebi nekoliko T-10 (snimljeno 2016.)

Tomos T-18

Tomos T-20
Serija T20 je bila mala. Tomos 20 je nabrzinu sklepan motor prije početka 90-ih godina i napravljen je tako da su običan blok od T-18 bušili sa 55 na 60 mm i tako mu digli kubikažu. Sve drugo je potpuno isto, karburator, paljenje, pa čak i radilica. Pošto motor ima više obrtnog momenta nego T-18 stavljen je za prvu ugradnju propeler 225/275.

Tomos modeli T40- Udruga splavara Slavonski Brod

TX modeli, nakon 1990.
    TX modeli su se proizvodili od 90-97. Odlikuje ih široka noga, aluminijsko koljeno auspuha, grubi zubi na radilici i pogonskoj osovini te igličasti ležaj na bolcenu klipa. Proizvodna gama je bila TX4, TX4R, TX4.5 i TX4.8. Imali su rupicu na koljenu auspuha kroz koju je u punom gasu kod vožnje naprijed curilo more pa su neupućeni mislili da ima vodeno hlađenje motora ali to nije točno. Samo se koljeno auspuha hladi vodom i to uzgonom tako da u leru i vožnjom unatrag i dalje nema glađenja auspuha. No ipak pošto im je koljeno auspuha aluminijsko otpornije je na izgaranje i prirubnica manje propada jer sada nije u spoju sa drugim materjalom kao što je bio slučaj na T seriji kod koje je koljeno auspuha prokromsko koje je sklono pregaranju kod panulavanja. Ali i sva ta poboljšanja nisu uspjela održati Tomose na tržištu pred navalom japanskih i američkih motora iako su im i dijelovi simbolične cijene u odnosu na konkurenciju.

Tomos modeli TX- Udruga splavara Slavonski Brod

Tomos modeli TX- Udruga splavara Slavonski Brod

Neke zanimljivosti za korisnike
T-10 i problem s karburatorom
    Moj osobni recept za desetku. Na vrh karburatora postoji odušak na koji treba nataknuti crijevo i izvuci ga kroz rupe od daljinskih komandi van. Prije paljenja treba puhnuti da se deblokra plovaj i nema problema sa paljenjem. Kod nekih korisnika taj način funkcionira 20 godina. Kod autora ovog teksta također funkcionira gore opisano funkcionira.

Tomos T-10, Splavarska ulica 2016. god.
Jedna T-10 koja uspješno radi na Savi dosta godina. Na slici se vidi gore opisano crijevo spojeno na karburator.

    Veliki problemi za Tomos su nastali raspadom bivše države kada su izgubili veliki dio tržišta. Osim za civilnu upotrebu, Tomos pente koristila je i bivša JNA.      Krajem devedestih Tomos najprije preuzima švicarski Aluswis pa kanadski Alucan, no nije išlo. Korporacija Hidria kupila je 1998. god tvrtku. Te iste godine prestala je proizvodnja vanbrodskih motora. Tomos je 2012. god. otišao u likvidaciju. Direktor Tomos industrije Marjan Kanduč istakao je da će biti sačuvana robna marka Tomos i da će se dalje razvijati, pošto se ukida proizvodnja ali ne i razvoj. Hidria navela da će se razvoj i marketing zadržati u Kopru. u jesen 2015. Hidria je prodala Tomos Dvokolesa. Kupio ju je poduzetnik Iztok Piklu ili njegova tvrtka MPO kabel iz Celja.

Napomene za mješavinu
- stajanjem se ulje odvaja od benzina. Neki navode podatak da taj proces počima 7 dana nakon formiranja mješavine. Treba prije starta motora dobro promućkati spremnik.
- pente koriste mješavinu s 2 % specijalnog ulja za vanbrodske motore. Ako nemate specijalnog ulja za pravljenje mješavine, možete kratkotrajno koristiti obično ulje za 2-taktne motore. Ako smo u problemima, za kraće dionice može poslužiti i motorno ulje.
- ne treba kao preventivu upotrebljavati mješavinu s 3-4% ulja. To ne produljuje život motora.
- ulje istih oznaka različitih proizvođača može se znatno razlikovati
- ulja velikih brendova su skuplja od proizvođača manje poznatih
- dugotrajna vožnja malim gasom uzokuje taloženje čađi na svječici (pojavi se "čvarak") pa povremeno treba voziti većim gasom.
- nije dobro voziti punim gasom ako motor ne postiže puni broj okretaja što je slučaj kod brzog a preoptrećenog čamca. Treba mijenjati elisu ili smanjiti gas.

Malo u uljima za 2-taktne motore (outboard)
    Glavna podjela ulja je na mineralna, polusintetička i sintetička. Udio sintetičkih aditiva povisuje kvalitetu maziva i naravno cijenu. Kvaliteta mineralnih ulja zadovoljava sve vanbrodske motore snage do 40 KS za normalnu upotrebu pente što je:
- glisiranje sa zagrijanim motorom
- vožnja pod 2/3 gasa duže vremena
- bez dugog opterečenja pod punim gasom i
- upotreba pente na plovilu koje nije preopterečeno.
Za zrakom hlađene motore koji su u pravilu manjih snaga, mineralna ulja sigurno zadovoljavaju.
    Polusintetička ulja su zlatna sredina za malo agresivniju vožnju i plovila malo više opterečena. Sintetska ulja su za motore za utrke ili za dugotrajnu vožnju pod najvećim brojem okretaja. Treba reći da neka sintetska ulja (racing) ne sagorijevaju na manjim brojevima okretaja pa može biti problema u radu pente.

Priredio Zdravko Grčević, ožujak 2016.
Udruga splavara "Čika Mata Marković" Slavonski Brod      e-mail: splavari@splavari.com.hr              Početna stranica
Korištenje sadržaja s ove stranice je na vlastitu odgovornost. Slobodno se smiju prenositi tekstovi i fotografije uz navođenje izvora.